Szkoła Podstawowa
im. Kornela Makuszyńskiego
w Sławsku

Tutaj powinien być opis

Lekcja historii „Co przyniosła koronacja Bolesława Chrobrego?”

W dniach 23 i 29 kwietnia 2025 roku uczniowie klas IV–VIII Szkoły Podstawowej w Sławsku wzięli udział w wyjątkowej lekcji historii pt. „Co przyniosła koronacja Bolesława Chrobrego?”, która przybrała formę mini-sympozjum historycznego połączonego z elementami pracy zespołowej i refleksji krytycznej. Lekcja ta została przeprowadzona w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „1000-lecie Królestwa Polskiego” organizowanego przez Muzeum Historii Polski w Warszawie, Polskie Towarzystwo Historyczne oraz Instytut Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W wydarzeniu uczestniczyło łącznie 123 uczniów, którzy zostali podzieleni na mniejsze grupy robocze w ramach swoich klas. Każda grupa otrzymała od nauczyciela kartę pracy zawierającą kluczowe informacje dotyczące osiągnięć Bolesława Chrobrego, w tym m.in. zjazd gnieźnieński, wyprawy wojenne, rozwój Kościoła, koronację w 1025 roku oraz jej polityczne i symboliczne znaczenie.
Zajęcia rozpoczęły się krótkim wprowadzeniem multimedialnym – uczniowie obejrzeli film edukacyjny przedstawiający kulisy koronacji oraz jej kontekst historyczny. Następnie przystąpili do pracy w grupach: analizowali źródła, dzielili się posiadaną wiedzą, a także prowadzili moderowaną przez nauczyciela dyskusję oceniającą postać i decyzje władcy. Uczniowie argumentowali, czy koronacja była wyłącznie aktem symbolicznym, czy też realnie wpłynęła na pozycję Polski w Europie.
Najbardziej zaangażowane grupy przygotowały krótkie inscenizacje scen z życia Chrobrego oraz prezentacje w formie plakatów i map myśli. Całość zwieńczyło wspólne podsumowanie – uczniowie wskazali najważniejsze skutki koronacji: wzmocnienie autorytetu władcy, umocnienie pozycji dynastycznej Piastów, podkreślenie pełnej suwerenności młodego królestwa, rozwój organizacji kościelnej oraz umocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej poprzez włączenie państwa Piastów do grona europejskich monarchii chrześcijańskich.
Warto podkreślić, że uczniowie zaskoczyli kreatywnością i dojrzałością w ocenie wydarzeń sprzed tysiąca lat – porównywali sytuację Polski za Chrobrego z czasami współczesnymi, dostrzegając ciągłość tradycji i znaczenia państwowości.
Na zakończenie spotkań z Bolesławem Chrobrym młodzi badacze otrzymali pamiątkowe dyplomy „Znawcy epoki pierwszych Piastów”.