Szkoła Podstawowa
im. Kornela Makuszyńskiego
w Sławsku

Tutaj powinien być opis

Gra terenowa „Śladami Bolesława Chrobrego” – uczniowie tworzą historię na nowo!

W ramach realizacji zadań Projektu edukacyjnego „1000-lecie Królestwa Polskiego” uczniowie Szkoły Podstawowej w Sławsku wcielili się w rolę nie tylko uczestników, ale przede wszystkim twórców wyjątkowej gry terenowej inspirowanej życiem i dokonaniami pierwszego króla Polski – Bolesława Chrobrego. Gra, zrealizowana na terenie szkoły, stała się swoistym historycznym escape roomem pod gołym niebem, w którym rzeczywistość sprzed tysiąca lat ożyła w zaskakujący sposób. To uczniowie – Drużyna reprezentująca SP Sławsk w ogólnopolskim projekcie – opracowali koncepcję gry, stworzyli fabułę, zaprojektowali stacje oraz przygotowali rekwizyty i zadania, czerpiąc z wiedzy zdobytej w czasie lekcji historii, jak i podczas realizacji projektu. Ich zaangażowanie i kreatywność zasługują na najwyższe uznanie!
W grze wzięło udział 24 uczniów z klas IV–VII, którzy – podzieleni na drużyny reprezentujące swoje klasy – podjęli się misji wspierania Bolesława Chrobrego w jego królewskich obowiązkach. Każda drużyna była poselstwem wyłonionym przez uczniów danej klasy, którzy samodzielnie wyznaczali kandydatów do udziału w zmaganiach. Te reprezentacje klasowe rywalizowały o nagrody dla całych klas, co dodatkowo podnosiło rangę wydarzenia i motywowało uczestników do zaangażowania.
Każda drużyna musiała odnaleźć i przejść przez sześć tematycznych stacji, m.in.:
• Na stacji „Misja św. Wojciecha” uczestnicy poszukiwali ukrytej relikwii, symbolizującej duchowe wsparcie, jakie Bolesław okazał misji chrystianizacji Prus.
• Podczas „Zjazdu gnieźnieńskiego” musieli rozszyfrować zakodowaną wiadomość w alfabecie łacińskim – ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
• W strefie „Denarów Chrobrego” czekało zadanie poszukiwawcze – dzieci eksplorowały teren w poszukiwaniu ukrytych monet, ucząc się przy tym o początkach polskiego mennictwa.
• „Wojny Chrobrego, czyli walki z Niemcami oraz wyprawa na Kijów” wymagały celnych rzutów „toporkiem” (symbolicznie – woreczkiem z grochem) do celu – każdy trafiony rzut przybliżał drużynę do hasła, rozwijając celność i współpracę.
• „Obrona granic” to stacja sprawnościowa, gdzie uczestnicy pokonywali tor przeszkód, doświadczając na własnej skórze trudności w obronie państwowych rubieży.
• Na zakończenie – „Koronacja w Gnieźnie”, czyli badanie poziomu wiedzy historycznej uczestników, w tym rozpoznawanie i dopasowywanie królewskich insygniów – zadanie łączące wiedzę historyczną z elementami symboliki władzy.
Gra nie tylko pobudzała wyobraźnię i uczyła poprzez ruch, ale też integrowała społeczność szkolną i wzmacniała poczucie wspólnoty. Dzięki wykorzystaniu różnorodnych form aktywności uczniowie uczyli się historii w sposób dynamiczny, praktyczny i przede wszystkim – z własnej inicjatywy.
Klasyfikacja drużyn:
I miejsce – klasa VII
II miejsce – klasa IVA
III miejsce – klasa VIA
IV miejsce – klasa IVB
V miejsce – klasa VIB
VI miejsce – klasa V
Uczniowie reprezentujący SP Sławsk w Ogólnopolskim Projekcie „1000-lecie Królestwa Polskiego”:
Natalia Andrzejewska z klasy VIII,
Wojciech Marcinek z klasy VIII,
Gabriela Andrzejewska z klasy VII,
Maja Kozłowska z klasy VII,
Łucja Szymczak z klasy VII.
To wydarzenie było nie tylko podsumowaniem ważnego Jubileuszu Państwowości, lecz także dowodem na to, że uczniowie mogą być kreatorami własnego procesu edukacyjnego, a nauka historii nie musi ograniczać się do podręczników.
Gra została entuzjastycznie przyjęta zarówno przez uczestników, jak i nauczycieli. Wielu uczniów już dopytuje o kolejne edycje – może tym razem śladami Króla Tysiąclecia, według wskazań sławskiej społeczności - Kazimierza Gra terenowa „Śladami Bolesława Chrobrego” – historia ożywiona.