-
- BO WSZYSTKO ZACZYNA SIE W PRZEDSZKOLU
-
BEZPIECZNY POWRÓT DO SZKOŁY
-
-
O uroczej Basi, wyobraźni i powstawaniu książki - czyli Zofia Stanecka w Szkole Podstawowej w Sławsku
-
22 września 2020 roku pisarka Zofia Stanecka odwiedziła pierwszoklasistów ze Szkoły Podstawowej w Sławsku. Jej „Basia”, seria książek opowiadających o upartej i ciekawskiej dziewczynce, która z dużym zaangażowaniem odkrywa otaczający świat, podbiła serca małych czytelników.
Podczas spotkania pisarka w świetnie prowadzonej rozmowie wzbogaconej licznymi rysunkami (wykonanymi z wielkim talentem), przekazała dzieciom wiele cennych informacji o procesie powstawania książki i ludziach, którzy ją współtworzą - od momentu pojawienia się pomysłu w głowie pisarza (porównanej przez panią Zosię Stanecką do wielkiego garnka, w którym można ugotować zupę), aż po pojawienie się książki w księgarni bądź w bibliotece. Okazało się, że nie jest to łatwe zadanie, gdyż wymaga kreatywności i wykorzystania wszystkich zmysłów, aby powstało coś, co zainteresuje i rozbudzi wyobraźnię dziecięcą.
Wiele emocji wśród pierwszoklasistów wywołało również tworzenie historii z wątkiem fantasy, której bohaterami stali się magiczny pies i tajemnicza postać, stworzona dzięki ogromnej wyobraźni dzieci. Zadanie to sprawiło dużo frajdy i okazało się świetną zabawą.
Podczas spotkania nie było oczywiście czasu na nudę. Bo jak tu się nudzić, gdy trzeba wymyślić tyle interesujących rzeczy?
Znalazł się też czas na pytania zadawane przez dzieci, na które Pani Zofia chętnie udzielała odpowiedzi, na dedykacje w książkach pisarki oraz wspólne zdjęcie.
Dziękujemy autorce za ciekawą opowieść i wiele inspiracji oraz Gminnej Bibliotece Publicznej w Rzgowie za zorganizowanie spotkania.
-
DZIEŃ PUSTEJ KLASY
-
25 września - Dzień Pustej Klasy, jest wyjątkową, międzynarodową inicjatywą promującą wartość edukacji na świeżym powietrzu.
Dla dzieci, to okazja do bliskiego kontaktu z przyrodą, do jej uważnej, czułej obserwacji i beztroskiego celebrowania jej piękna, dlatego tego dnia spotykaliśmy się pod gołym niebem!
Uczniowie z klasy IIB ten dzień spędzili na boisku szkolnym. Z materiałów plastycznych wykonali jesienne drzewa. Zadanie wymagało umiejętności współpracy i podziału ról. Wszyscy świetnie się bawili.
Klasa III, cały dzień spędziła w terenie. Dzieci poznały warstwową budowę lasu, wykonały metryczkę wybranego drzewa, wykonały kolaż z materiałów przyrodniczych, rozpoznawały rośliny na łące, plotły wianki, robiły tratwę.
Jednym słowem, fantastycznie spędziły ten dzień.
Dzień Pustej Klasy to również dla uczniów z IIa okazja do aktywnego spędzenia czasu na powietrzu. Uczniowie wykonali wiele interesujących i pouczających zadań. Pierwsze z nich, to przypomnienie legendy o smoku Wawelskim oraz wykonanie z puzzli 3D tekturowego smoka. Kolejne to odrysowanie na kostce kolorową kredą cienia kolegi lub koleżanki. Po przejściu do lasu uczniowie stworzyli piękne różnokolorowe obrazki ze znalezionych materiałów przyrodniczych. Mieli okazję w grupach stworzyć mandale i rozszyfrować na podstawie zielnika liście poznanych drzew oraz odszukać je podczas spaceru. Zajęcia na świeżym powietrzu sprzyjały również zabawom sportowym: rzuty do celu, wyścigi rzędów czy zabawa w berka sprawiły wiele radości. Wszyscy wykonali zadania starannie i z dużym zaangażowaniem.
To był super dzień!
-
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA
-
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, to święto przyjemne jak i pożyteczne. Patronką została Janina Porazińska autorki książek dla dzieci i młodzieży, a data 29 września odnosi się do jej urodzin.
Celem święta jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. Książki to jedno z najlepszych źródeł wiedzy dla dzieci, do tego rozwijają wyobraźnię, pamięć, poszerzają słownictwo i znajomość gramatyki oraz przede wszystkim pozwalają przeżywać wspaniałe emocje.
Głośne czytanie, co jest motywem przewodnim święta, jest z kolei dobrą okazją do budowania więzi i wspólnego czasu z dziadkami, rodzicami, rodzeństwem czy kolegami.
Święto więc warto obchodzić każdego dnia, a jeśli każdy poświęci na nie choćby 30 minut, to będzie sukces.
-
Dzień Dyni w klasie IIb i III.
-
Dynia – roczna roślina warzywna płożąca się, z wąsami czepnymi, owoc duży, jadalny, nasiona – tzw. pestki jadalne, uprawiana w Europie, Ameryce i Azji, około 20 gatunków. Ale dla uczniów z klasy IIb i III z taka definicja to za mało, dlatego postanowiły zorganizować Dzień Dyni, aby dzieci mogły lepiej poznać to cenne warzywo.Po wykonaniu papierowych dyń, oraz udekorowaniu tych przyniesionych przez dzieci, trzecioklasiści rozpoczęli zmagania w escape roomie, które wykonali z dużym zaangażowaniem…To były bardzo fajne zajęcia.
-
ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA
-
2 października obchodziliśmy w naszej szkole X Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Jest to międzynarodowa akcja, która ma na celu zachęcenie wszystkich do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia po długich wakacjach, a także uświadomienie, iż znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym.
Ze względu na nietypową sytuację egzaminy odbyły się w salach lekcyjnych.
Uczniowie przygotowywali się do tego dnia już od tygodnia, powtarzając tabliczkę.
W piątek trzecioklasiści rywalizowali ze sobą na platformie edukacyjnej www.matzoo.pl wykonując mnożenie na czas. Ponadto wykorzystali Karty Grabowskiego oraz losy przygotowane przez organizatorów.
Poprzez wspólną zabawę, łączymy się z ludźmi na całym świecie. Chcemy propagować zasadność uczenia się tabliczki mnożenia, a także poznawania matematyki. Musimy pamiętać, że przedmiot ten towarzyszy nam przez całe życie -w każdej chwili -kiedy patrzymy na zegarek, wstukujemy numer telefonu, liczymy kieszonkowe. Wszędzie otaczają nas liczby, musimy umieć sobie z nimi radzić, dlatego warto znać tabliczkę mnożenia.
Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły w uczniach wiele pozytywnych emocji, pobudziły chęć zdrowej rywalizacji.
Gratulujemy Mistrzom i wszystkim pozostałym uczestnikom.
To był naprawdę udany dzień.
-
ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT
-
W poniedziałek, 5 października uczniowie z klasy IIa, IIb i III obchodzili Światowy Dzień Zwierząt. Stał się on okazją do zaprezentowania przez dzieci swoich pupili. Można było zobaczyć i posłuchać ciekawostek o naszych milusińskich. Były tradycyjnie: koty, psy, chomiki, świnki morskie. Dowiedzieliśmy się również wielu ciekawych rzeczy o nielubianych, wręcz zwalczanych zwierzętach, takich jak szczury, szarańcza, pająki, stonka, skorpiony, pchły, osy, karaluchy, pająki i pijawki.
Nie zapomnieliśmy w tym dniu również o kodowaniu i zabawiliśmy się w szalonego uczonego.
Zajęcia dały też okazję do ukazania problematyki bezdomnych zwierząt i zachęcania do adoptowania psów czy kotów. Zwracana była także uwaga na znęcanie się nad zwierzętami oraz ich niehumanitarne traktowanie podczas transportu.
Światowy Dzień Zwierząt – święto obchodzone corocznie 4 października w dzień wspominania w Kościele powszechnym św. Franciszka z Asyżu, patrona zwierząt, ekologów i ekologii.
Św. Franciszek w stosunku do człowieka i przyrody wyrzekł się chęci dominacji oraz wyznawał ideę braterstwa wszystkich stworzeń. Głosił, że wszyscy mieszkańcy Ziemi są braćmi, bez względu na charakter, poglądy, narodowość, stan majątkowy i każdy, kto prosi o pomoc, wróg czy przyjaciel powinien być wysłuchany i przyjęty.
Światowy Dzień Zwierząt został ustanowiony w 1931 roku na konwencji ekologicznej we Florencji.
Po raz pierwszy Światowy Dzień Zwierząt został zorganizowany w Polsce w 1993 roku. Podczas obchodów organizatorzy zwracają uwagę społeczeństwu na los bezdomnych zwierząt, znęcanie się nad zwierzętami, warunki bytowe w gospodarstwach i w schroniskach, sterylizację bezdomnych zwierząt oraz nielegalne hodowle psów szkolonych do walk.
Obchody Dnia mają na celu zmienić zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt i uświadomić, że zwierzę to istota żywa i ma swoje prawa.
-
DZIEŃ DRZEWA
-
10 października obchodzony jest Dzień Drzewa, ustanowiony w roku 1872 przez amerykańskiego znawcę i miłośnika przyrody - Juliusza Mortona. W tym samym roku na jego apel posadzono ponad milion drzew.
W Stanach Zjednoczonych dzień ten świętowany jest od roku 1892. W Europie idea Święta Drzewa znana jest od roku 1951. Od roku 2003 obchodzimy Światowy Dzień Drzewa również w Polsce. Celem prowadzonych akcji jest wskazanie na konieczność dbania o drzewa i sadzenia nowych oraz edukacja ekologiczna społeczeństw.
W naszej szkole , w piątek 9 października 3 klasy wzięły udział w tym niezwykłym święcie. Niestety na niesprzyjające warunki pogodowe (deszcz padał od rana), nie wszystkie zadania udało nam się zrealizować.
Uczniowie klasy I wykonali wykonali jesienne drzewa.
Uczniowie klasy IIb wykonali szereg zadań. Przedstawili plastycznie jesienne drzewko za pomocą patyczków higienicznych. Zaprezentowali rebusy, zagadki i rymowanki oraz wierszyki o tematyce ekologicznej. Wykonali również mapę myśli „ Co nam dają drzewa?”
Trzecioklasiści wykonali lapbooki i leporello o drzewach, wykazując się przy tym dużą wiedzą i umiejętnościami.
- Code Week 2020 w klasie I, IIb i III.
-
Od 28 września do 10 października 2020r. uczniowie klas I , IIb, III brali aktywny udział w wyzwaniu Cała Polska Programuje w ramach Code Week z Uczymy Dzieci Programować. Jego celem jest popularyzacja i promocja nauki programowania wśród dzieci.
Uczestnicy wykonali 10 obowiązkowych zadań. Codziennie zamieszczali relacje w sieci.
A oto zadania, z jakimi musieli się zmierzyć najmłodsi w naszej szkole:
- Zaprogramuj zdrowie - dzieci stworzyły kod, w którym kolejnymi komendami były działania/aktywności pozytywnie wpływające na zdrowie.
- Muzyczny kod – uczniowie tworzyli zaprogramowany zespół muzyczny... nie był to zwykły zespół, bo zamiast nut wykorzystane zostały symbole graficzne, a zamiast instrumentów kolorowe kubki.
- Marzę, myślę, konstruuję – uczniowie przy pomocy aplikacji Puzzle AR sprawdzali jak wyglądały wynalazki Leonarda da Vinci. Następnie sami zamieniali się w wielkich projektantów/ wynalazków przemieniając zgromadzone kartony oraz materiały plastyczne w zupełnie coś nowego. Dzieci planowały również makietę - nowoczesne miasto, które zawierało trasy dla robotów Ozobotów.
- Rysuję, maluję, koduję – uczniowie mieli za zadanie tworzyć rysunek kierując się podanymi komendami. Tworzyli też niezwykle kolorową, wspólną trasę dla robotów.
- Kubeczki od A do Z – kolejną aktywnością było budowanie wież z kolorów klocków, a następnie układanie kubków według wzoru. Zadanie polegało na przekładaniu kubków z jednej wieży na drugą, aż do momentu osiągnięcia 5 jednokolorowych wież.
- Zakodowane gry planszowe – uczniowie według ustalonych reguł grali w gry planszowe oraz w tradycyjną grą” Państwa – miasta”.
- Gesty, symbole, bloczki – programy na różne sposoby utworzone – z kolei to zadanie polegało na aktywności muzyczno – rychowej. Dzieci wykonały zakodowany taniec według układu symboli graficznych. Ponadto wstawiały kody według własnego pomysłu dla robota ozobota.
- Bezpieczni w sieci – uczniowie rysowali sieć komputerową i wstawiali kody dla robota.
- Pętle, czyli szukamy powtórzeń w życiu – ustawianie kubków według powtarzającego się rytmu: dzień i noc, pory roku.
- Debugowanie, czyli błędy są ok. – analizowanie przez uczniów podanego kodu, wyszukiwanie błędów i tworzenie trasy za pomocą komend.
W nagrodę za udział w tym przedsięwzięciu uczniowie otrzymali bardzo wartościowy Certyfikat Code Week 2020r.Jednak najważniejsza jest wiedza, doświadczenie i umiejętności jakie uzyskały dzieci wykonując zdania.
Jesteśmy bardzo dumni, ponieważ przyczyniliśmy się do zajęcia przez Polskę I miejsca w Europejskim Projekcie CODE WEEK 2020.
-
Podsumowanie projektu czytelniczego "W świecie bajek i baśni”.
-
Celem projektu było przede wszystkim rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych, poznanie twórczości dziecięcej w literaturze polskiej i światowej oraz rozwijanie wyobraźni.
W ramach działań uczniowie odwiedzili bibliotekę szkolną, zapoznali się z literaturą dziecięcą i wypożyczyli baśnie i bajki. Następnie zilustrowali dowolną techniką plastyczną wybraną bajkę lub baśń, a także wykonali krzyżówki z postaciami bajkowymi. W ostatnim dniu projektu wcielili się postać bajkową.
Podsumowanie projektu nastąpiło w Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Uczniowie pracując grupowo lub indywidualnie rozwiązywali krzyżówki czytelnicze, rebusy i quizy, rozpoznawali tytuły bajek po fragmencie z książki. Były zabawy bajkowe i prezentacja dziecięcych bajkowych przebrań
-
Akcja czytelnicza: Sleeveface w bibliotece szkolnej.
-
Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w akcji czytelniczej zorganizowanej przez bibliotekę szkolną w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.Zadaniem uczniów było wykonanie fotografii metodą sleeveface, której elementem była okładka książki wkomponowana w taki sposób, że widoczna była jako część twarzy, ciała bądź całej sylwetki. W efekcie powstały kreatywne montaże zdjęć.
Celem akcji czytelniczej była przede wszystkim promocja książki i popularyzacja czytelnictwa wśród uczniów.
- Spotkanie autorskie z panią Agnieszką Frączek
-
27 października odbyło się spotkanie autorskie z pisarką literatury dziecięcej Panią Agnieszką Frączek. Spotkanie zorganizowała biblioteka szkolna w związku z realizacją „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Uczestniczyli w nim uczniowie klasy trzeciej.Agnieszka Frączek mieszka w Warszawie, wykłada językoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, jest germanistką i leksykografem, a przede wszystkim poetką. Jest też miłośniczką psów i kotów, które wielokrotnie są bohaterami jej utworów.Podczas spotkania z dziećmi pisarka opowiedziała dzieciom jak powstają jej książki, o tym ze pisząc dla najmłodszych zawsze myśli o tym, jak je rozbawić, zachęcić do czytania i zarazem nauczyć prawidłowej wymowy i pisowni. Pisarka przeczytała także dzieciom kilka swoich znanych utworów. Na spotkaniu nie zabrakło też licznych pytań zadawanych przez dzieci, dotyczących zarówno pracy jak i życia prywatnego, na które pani Agnieszka chętnie odpowiadała.Miła atmosfera, wesoła zabawa i pełne humoru wiersze z pewnością na długo pozostaną w pamięci dzieci. O tym jak bardzo podobało się młodym czytelnikom spotkanie świadczyła ilość zakupionych książek oraz długa kolejka do wpisu dedykacji z autografem autorki.
-
„Mała książka – wielki człowiek” Prezent dla pierwszoklasistów!
-
Instytut Książki zaprosił pierwszoklasistów do odbycia niezwykłej przygody, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy, zdania i w efekcie czerpania przyjemności z lektury – czytanej przy wsparciu najbliższych i odkrywanej samodzielnie.
Uczniowie klasy I otrzymali z rąk Pani Dyrektor Iwony Maziarz wyprawkę czytelniczą: „Pierwsze abecadło” – antologię tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych, „Kreatywny alfabet” – plakat z literkami do wycinania, który ma wspomóc naukę alfabetu i czytania oraz „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” – broszurę, która jest poradnikiem dla rodziców, jak wspierać dziecko w nauce czytania oraz zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z tekstami książki.
Mamy nadzieję, że miłość do książek i pasja czytania będą towarzyszyć pierwszoklasistom na co dzień i przez całe życie, czego im serdecznie życzymy.
-
11.11 NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI W KLASACH I - III oraz IV - VIII
-
10 listopada 2020r. o godz. 11:11 klasy I –III wzięły udział w kolejnej edycji akcji MEN „Szkoła do hymnu” i odśpiewały „Mazurka Dąbrowskiego”.
W tym roku ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii wspólne śpiewanie hymnu odbyło się on-line.
Bohaterstwo, waleczność i męstwo naszych przodków najmłodsi uczniowie uczcili wykonując "Kartki dla Polski" oraz pisząc życzenia dla naszej Ojczyzny. W ten sposób uczniowie włączyli się we wspólne świętowanie tej szczególnie ważnej dla Polaków rocznicy – 102- odzyskania przez Polskę niepodległości.
Uczniowie kl.VIa, b oraz VIII wykonali chmury wyrazowe związane z tym świętem.
Miejmy nadzieję, że takie działania, przyczynią się do tego, by podtrzymywać w młodych ludziach więź z Ojczyzną, jej historią, kulturą i sztuką oraz tradycjami.
-
-
KORONAWIRUS - przydatne informacje
- ŻYCZENIA
-
23 lutego Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
-
Celem tego dnia jest upowszechnianie wiedzy na temat depresji i zachęcenie chorych do leczenia.
Depresja coraz częściej dotyka dzieci i młodzież. Jak pokazują dane WHO depresja jest obecnie jednym z najbardziej rozpowszechnionych schorzeń w Europie. Szacuje się, że nawet u 20% młodych ludzi przed ukończeniem 18 roku występują zaburzenia depresyjne.
Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży wynikają między innymi z trudności w nauce, są związane z brakiem akceptacji przez grupę rówieśniczą i agresją w Internecie.
Depresja u dzieci, podobnie jak u dorosłych, wiąże się z długotrwałym obniżeniem nastroju. W przeciwieństwie do osób dorosłych u dzieci mogą nasilić się zachowania agresywne, destrukcyjne, autodestrukcyjne (na przykład samookaleczanie) i buntownicze, a także wzrasta drażliwość.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami ORE dotyczącymi depresji dzieci i młodzieży:
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/dzieci-i-modziez-w-kryzysie.pdf
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/dorastanie_last.pdf
-
Niektórzy lubią poezję, a niektórzy nawet ją tworzą. O poetyckich sukcesach uczniów ze Sławska.
-
Niektórzy lubią poezję…
Wisława SzymborskaCzy w dzisiejszym – skomputeryzowanym i stechnicyzowanym świecie kultury obrazkowej, jest jeszcze miejsce na słowo poetyckie – często trudne w odbiorze, wymagające skupienia, zatrzymania się i większego wysiłku intelektualnego? Czy młodzi ludzie lubią poezję? Wygląda na to, że tak. Choć – cytując ponownie Wisławę Szymborską – będzie tych osób chyba z dwie na tysiąc, w sławskiej podstawówce statystyki są zdecydowanie bardziej optymistyczne. Uczniowie nie tylko chętnie czytają poezję, ale również ją tworzą. I to z sukcesami.
Wyróżnienie w prestiżowym XXX Międzypowiatowym Konkursie Poetyckim „Poezja młoda, poezja nowa”, organizowanym przez CDN w Koninie i Młodzieżowy Dom Kultury w Koninie, zdobyła Julia Rydzewska – uczennica klasy VIIa. Zapraszamy do wysłuchania pięknej recytacji wierszy autorstwa Julki można, oglądając filmik z uroczystości podsumowującej konkurs.
Nasi uczniowie zdobyli też wiele nagród i wyróżnień w Międzyszkolnym Konkursie Poetycko – Fotograficznym „Radość życia”, organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 7 w Koninie. Oto lista docenionych w konkursie – młodych sławskich poetów:
Julia Sarnowska – I miejsce w kategorii „Interesująca fotografia”;
Filip Gawroński – II miejsce w kategorii „Interpretacja wiersza fotografią”;
Adam Krygier – III miejsce w kategorii „Interpretacja wiersza fotografią”;
Julia Rydzewska – III miejsce w kategorii „Wyjątkowy wiersz”;
Izabela Krygier – wyróżnienie w kategorii „Interpretacja wiersza fotografią”;
Alan Szambelan – wyróżnienie w kategorii „Interesująca fotografia”;
Adam Wojciechowski – wyróżnienie w kategorii „Interpretacja wiersza fotografią”;
Julia Kwiatkowska – wyróżnienie w kategorii „Wyjątkowy wiersz”.
Wszystkim wyróżnionym i nagrodzonym serdecznie gratulujemy i czekamy na kolejne wiersze. A innych zachęcamy, aby dołączyli do grona lubiących poezje, a może nawet ją tworzących. :)
-
PÓŁKOLONIE LETNIE
-
Zdrowe relacje międzyludzkie, możliwość aktywności ruchowej oraz profilaktyka uzależnień odgrywa bardzo ważną rolę w życiu młodego człowieka. Sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa, które jest jedną z podstawowych potrzeb ludzi. Stąd, przy pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Komisji ds. Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych w Rzgowie, zaproponowano zainteresowanym uczniom udział w półkoloniach letnich pod hasłem:
Razem radośnie, aktywnie i zdrowo
Głównym celem organizowanych półkolonii letnich było stworzenie jak najlepszych warunków do odnalezienia się w zmienionej przez pandemię rzeczywistości, przywrócenie radości życia oraz właściwych relacji rówieśniczych, dobrego odpoczynku oraz zorganizowanie w sposób zdrowy, przyjemny i pożyteczny czasu wolnego.
Program profilaktyczny wskazywał dzieciom właściwy sposobu organizowania czasu wolnego bez alkoholu, narkotyków i przemocy, promował zdrowy stylu życia wolny od uzależnień oraz pokazał sposoby nawiązania właściwych relacji interpersonalnych w rodzinie i poza nią.
Półkolonie odbyły się w drugim tygodniu wakacji, od 05.07 – 09.07.2021r. i miały charakter wyjazdowy. Z oferty skorzystało 35 uczniów z klas I - VII. Zgodnie z zatwierdzonym programem półkolonii uczestnikom półkolonii codziennie dostarczano porcję wiedzy z zakresu profilaktyki, w pogadankach i warsztatach dotyczących: radzenia sobie z emocjami, zwłaszcza tymi negatywnymi, zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, ale i spotkania się z cyberprzemocą oraz skutków nadużywania różnych używek.
Zgodnie z planem, w poniedziałek uczestnicy półkolonii odwiedzili Deli Park w Stęszewie k/Poznania. Już na samym wstępie niesamowitych wrażeń dostarczył pobyt w papugarni, gdzie dzieci bezpośrednio obcowały z ptakami. Potem spotkanie z makietami gigantycznych owadów i zwierząt prehistorycznych oraz żywymi zwierzętami, wśród których najwięcej radości dało dzieciom karmienie alpak. Był jeszcze spacer podniebną wioską oraz spacer wśród miniatur najsłynniejszych budowli. A szaleństwom na różnorodnych placach zabaw nie było końca.
Niezobowiązujący wymiar edukacyjny miały zajęcia dnia drugiego – pobyt w konińskiej Mikroskali. Tu uczestnicy półkolonii doświadczyli m.in. kulkowego tsunami, trenowali szare komórki przy zadaniach umysłowych, ćwiczyli spostrzegawczość i zręczność rąk, rozwijali kreatywność przy grach manualnych i klockach konstrukcyjnych. Ponadto uczestniczyli w warsztatach pobudzających wyobraźnię. Nikt w tym czasie nie pomyślał o nudzie i komputerze. Zajęcia w Mikroskali podsumowało spotkanie z przewodnikiem opowiadającym o licznie zgromadzonych tam makietach i modelach. A dzień zakończył pobyt w parku im. F. Chopina – aktywność ruchowa na świeżym powietrzu.
Trzeci dzień to typowo wakacyjne zajęcia – plażowanie nad jeziorem, trening sprawności w parku linowym oraz rejs Pawełkiem – kultowym już statkiem wycieczkowym.
W czwartek pojechaliśmy do Parku Pirackiego w Kościanie. Wszyscy spodziewali się świetnej zabawy, ale ogrom atrakcji przebił nasze oczekiwania. Już na samym początku spotkanie z iluzją optyczną i niemały zawrót głowy. Liczne parki zabaw połączone tematycznie z kontynentami i wybranymi państwami. Jazda samochodami jako przedsmak kursu na prawo jazdy. Później oczekiwany rejs tratwą piracką napędzaną siłami rąk naszych wybranych kolegów i koleżanek. Po wyjściu na ląd ponownie testowanie różnorodnych urządzeń na placach zabaw oraz zjazd pontonami. Po tych wszystkich wrażeniach nadszedł czas na wyciszenie. Uczestnicy półkolonii zostali zaproszeni na uroczysty obiad w restauracji z nauką savoir vivre. Wszystkie poznane zasady zostały od razu wcielone w życie. Właściwe przywołanie kelnera i zamówienie dań, rozmowy przy stole prowadzone szeptem i tylko z sąsiadem obok, właściwe posługiwanie się sztućcami oraz wykorzystanie serwetek. Wszystkie zasady zastosowano i obiad wypadł celująco. Półkoloniści otrzymali gratulacje od edukatorki. Konieczność godzinnego nienagannego zachowania odreagowano ponownie na placach zabaw. Piracki Park Rozrywki uczestnicy półkolonii opuszczali z dużym niedosytem i postanowieniem powrotu.
- Piąty dzień półkolonii i niestety pogoda nas trochę zawiodła. Miały być podchody w lesie, a była szkolna gra terenowa. Uczestnicy półkolonii podzieleni na 7 rywalizujących grup poszukiwało 20 zadań i prezentowało ich wykonanie. Grupy wywiązały się z zadań lepiej lub gorzej, ale wszyscy punkty zdobyli. Zadania były tak skonstruowane, aby uczestnicy mogli wykazać się wiedzą z wielu dziedzin, np.: zaśpiewać piosenkę, podać nazwiska polskich piłkarzy, ułożyć wierszyk tematyczny o półkoloniach, zrobić śmieszne minki oraz rozwiązać łamigłówki i zadania logiczne. Pogoda pokrzyżowała plany związane z zajęciami sportowymi na świeżym powietrzu. W zastępstwie odbyły się zajęcia profilaktyczne z paniami z Sanepidu odpowiedzialnymi za oświatę zdrowotną. Zajęcia podsumowane zostały quizem i każdy otrzymał drobną nagrodę. Na obiad tym razem była pizza, którą uczestnicy zjedli z apetytem.
-
Tak minęło pięć dni, półkolonie zostały podsumowane, uczestnicy pożegnani i wszyscy z żalem rozchodzili się do domów.
Zabawy na licznych placach zabaw na świeżym powietrzu (pogoda prawie dopisywała wyśmienicie), poznawanie nowych miejsc, odbieranie wielu wrażeń oraz wspólne podejmowanie różnorodnych wyzwań dały uczniom najwięcej radości – umożliwiły bowiem przebywanie dzieciom w swoim towarzystwie, pozwoliły nawiązać, udaremnione przez pandemię, kontakty z rówieśnikami oraz wyzwolić zdrową rywalizację.
Dzięki życzliwości i finansom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Rzgów, z których zakupiono dzieciom bilety wstępu na wszystkie atrakcje, codzienną wodę i posiłki oraz zapewniono transport we wszystkie miejsca - główny cel zajęć półkolonijnych został osiągnięty - stworzono uczniom warunki do przeciwdziałania najróżniejszym używkom, niekorzystnym sytuacjom rodzinnym związanym z pandemią, ponadto - warunki do aktywnego uczestnictwa w życiu grupy oraz atrakcyjnego w sposób zdrowy, przyjemny i pożyteczny spędzenia wolnego czasu podczas wakacji.
Z ewaluacji przeprowadzonej wśród dzieci i rodziców wynika, że półkolonie to trafiona inicjatywa wakacyjna.
Przykładowe wypowiedzi dzieci:
- Przez tydzień wiele miejsc zwiedziliśmy i dużo ciekawych rzeczy zobaczyliśmy
- Wszyscy na półkoloniach się spotkaliśmy i wakacje dobrze zaczęliśmy
Sekrety piratów odkrywaliśmy i makiety w Mikroskali oglądaliśmy.
Rejs Pawełkiem odbyliśmy, a wcześniej w Ślesinie plażowaliśmy. - Ten wspaniały tydzień spędziliśmy razem, bawiąc się i śmiejąc prawie cały czas.
Rodziców:
- Dziękuję serdecznie Paniom Opiekunkom za tak świetnie zorganizowane półkolonie. Dzieci bawiły się rewelacyjnie, miały moc atrakcji. Na pewno na długo zapamiętają wycieczki.
- Bardzo chciałam podziękować za wspaniale zagospodarowany czas dla dzieci, za uśmiech i szczęście Wojtka! Syn codziennie wracał pozytywnie naładowany dobrą energią i nie mógł się doczekać kolejnego dnia i atrakcji z nim związanych. Jeszcze raz dziękuję bardzo!
Przez opiekunów i uczestników półkolonie zostały ocenione na szóstkę.
Na półkoloniach pracowały:
Małgorzata Jankowska, Ewa Lewandowska, Katarzyna Zielińska i Jadwiga MaciejewskaGALERIA
- PODZIĘKOWANIE
-